Mange Stormkastere vil i år spille sin første ordentlige turnering og da er det greit å få en oversikt over prosedyrer og regler.

Det er mange regler som vi ikke er så flinke å håndheve under vanlig sosialt spill og tirsdagsgolfer, og en del regler er ikke relevante på vanlige runder.

Det anbefales også at de som har spilt en stund leser gjennom reglene, fordi det er mange myter der ute.

 

Denne artikkelen må oppdateres til å passe med dei nye reglene for 2018, dog skal det meste stemme

Merk! Artikkelen er sist endret for 6 år siden. Informasjonen kan være utdatert.

Til orientering er dette IKKE de komplette reglene, men tanken er at det skal gi en god innføring. Komplette regler finner dere hos PDGA.



I forkant av turneringen
I Norgescup (NC) og Norgesmesterskap (NM) er det påkrevd å være medlem av en registrert klubb og ha betalt lisens fra NAIF (Norges Amerikanske Idretters Forbund aka. Frisbeeforbundet). I de fleste andre turneringer i Norge holder det å være medlem i en klubb. Lisens og medlemskap må ordnes gjennom din lokale klubb. 

I tillegg er det mange som blir med i PDGA (Professional Disc Golf Association), noe det er svært skjelden krav om i Norge.

Du er også pliktig til å kunne reglene før en turnering.


Påmelding 
De fleste turneringer opererer med nettbasert påmelding. Påmeldingsstart blir normalt annonsert i god tid, og på en del turneringer kan det være lurt å være tidlig ute da det blir fort fullt og mange opererer med "først-til-møllen-prinsippet".

Etter at du er registrert må du normalt betale påmeldingsavgift innen et gitt antall dager. Glemmer du å betale blir du strøket fra listen.

På turneringer der det ikke er krav om påmelding i forkant, anbefaler vi at man likevel melder seg på i forkant dersom det blir tilbudt. Det blir svært mye enklere for arrangøren å planlegge når de har god oversikt over hvor mange som kommer.


Avmelding
Dersom du oppdager at du likevel ikke kan spille turneringen, er det igjen viktig å varsle arrangøren om dette så tidlig som mulig. Ved for sein avmelding risikerer du å ikke få tilbakebetalt hele eller deler av påmeldingsavgiften.  


Registrering
Det er viktig å registrere seg på selve turneringen slik at arrangøren har oversikt over deltakerne. De fleste turneringer har registrering omtrent en time før spillestart og på større turneringer også dagen før. Registreringen gjøres oftest på bestemte klokkeslett, og man er selv ansvarlig for å bli kjent med disse. 


Spillermøte
På litt større turneringer er det et obligatorisk spillermøte, noe som oftest holdes dagen før turneringen starter. Dersom du ikke kan stille på spillermøtet må du varsle arrangøren, og du plikter å gjøre deg kjent med hva som ble tatt opp.

På NC og NM er dette alltid 'egne' spillermøter, mens det på mindre turneringer oftest bare er en liten samling omtrent rett før spillestart.


Spillestart
Det finnes to ulike måter å starte en turnering på, 'golfstart' og shotgun-start. Golfstart brukes helst i større turneringer, men enkelte turneringer bruker ulike startvarianter på de ulike rundene. 


Golfstart er den enkle varianten. Da offentligjøres starttidspunkt og gruppene som skal spille sammen før turneringsstart, oftest dagen før eller så snart resultater fra sist runde er offentliggjort. Spilleren må møte opp og være klar til å kaste på hull 1 noen minutter før starttidspunktet.

Spilleren som er nevnt først i gruppen er ansvarlig for å hente scorekort for hele gruppen før starttidspunktet, men i de fleste tilfeller vil det være en funksjonær ("starter") som har scorekortene og deler dem ut på hull 1.

Første mann starter å kaste ved starttidspunktet, og man fortsetter å kaste i den rekkefølgen som er gitt på gruppeoppsettet.


Shotgun-start er den mest vanlige varianten som brukes på turneringer i Norge. Da starter alle gruppene på samme tidspunkt, men på forskjellige hull. Starttidspunkt for runden, gruppene og starthull for hver gruppe offentliggjøres før turneringsstart, oftest dagen før eller så snart resultater fra sist runde er offentliggjort. Spilleren som er nevnt først i gruppen er ansvarlig for å hente scorekort for hele gruppen før starttidspunktet.

2 minutter før spillestart vil det gis et signal, som også betyr at det ikke er lov å kaste flere trenings-/oppvarmingskast. Dette kalles 2-minuttersregelen og signaliseres vanligvis med flere korte støt med lufthorn. Selve startsignalet er normalt ett langt signal.

Rekkefølgen fra gruppeoppsettet bestemmer kasterekkefølgen på det første hullet.


Komme for seint
Selv om en spiller ikke kommer tidsnok til første hull (eller et senere) så skal den fortsatt bli registrert med score på hullet. Scoren vil bli lik det er som er hullets par i tillegg til 4 straffekast. Par for alle hull er enten oppgitt på scorekortet eller banekart for turneringen.

Tidsbruk
En spiller har 30 sekunder på seg til å utføre kastet.

Tiden starter når:

  • spilleren har har hatt rimelig tid til å komme til stedet det skal kastes fra
  • og det er hans/hennes tur
  • og han/hun har hatt rimelig med tid til å sikre at det ikke er fare for å treffe noen og det ikke er noen distraksjonsmoment

Når spilleren har kommet fram til sitt kastested og punktene over er oppfyllt er det altså 30 sekunder til å vurdere forholdene, velge og finne fram disk og så utføre selve kastet. Med andre ord kan det lønne seg å gjøre noen av disse tingene på veg frem til kastestedet. 

Man får ikke 30 nye sekunder dersom en f.eks. velger å skifte disk å kaste med, noe en del spillere prøver seg på. Men, du kan altså få lov til å vente med å kaste dersom det er fare for å treffe noen, eller det er noen/noe som forstyrer deg uforholdsmessig mye.  Dette kan være at noen går like bak kurv når du skal sikte eller at f.eks. kirkeklokker i umiddelbar nærhet begynner å ringe.
Velger du å vente med å kaste må du si i fra til gruppen om dette, og de må være enig med deg i at dette er en grunn til å vente.

Ved førstegangs brudd på denne regelen skal spilleren gis en advarsel som noteres på scorekortet.  Ved alle påfølgende brudd på denne regelen under samme runde medfører det et straffekast, noe som også noteres på scorekortet.


Kastrekkefølge
Det er alltid den som ligger lengst vekk fra kurven (bakerst) som skal kaste først. I tilfeller der det vil være raskerere for hele gruppen om det går i en annen rekkefølge er det lov å kaste likevel, men da må du først spørre gruppen om lov. 


Markere og kaste
Det finnes to hovedmåter å markere på (unntak seinere). Enten kan man la disken man kastet med ligge eller markere disken med en mini. Dersom du lar du disken ligge har du ikke lov til å røre den, og det er ikke lov til å "flippe" disken fremover. Du har heller ikke lov å røre minien, dersom du velger å markere din disk på slik måte. 

Når du kaster må du ha kontakt med bakken (eller noe annet solid som er rett bak der det er markert, feks en (tykk) gren) rett bak der din markerte posisjon. "Rett bak" er fra bakkant av markert posisjon (disk/mini) og opptil 30 cm bakover og 10 cm ut til siden på en rett linje fra kurv (/mando) gjennom senter av markør.

I det spilleren kaster har den ikke lov til å være i kontakt med marken som er nærmere kurven enn bakkant av markøren.

Dersom spilleren gjøre noen av ovennevnte feil kan andre på gruppen (eller en official/TD) "calle" fotfeil på dette. Dette må gjøres umiddelbart i det feilen skjer, og gjøres f.eks. ved å si "fotfeil" eller bare "feil".   Om en på gruppen caller feil, må han bli støttet av noen andre på gruppen

Det gis direkte straffekast for fotfeil (endret i forhold til før) og spilleren fortsetter med å spille på disken som ble kastet




Putt
Alle kast fra 10 meter eller nermere kurv er definert som putt.

Når spilleren putter er det ikke lov trå framfor markøren (mot kurven) før du "har oppvist balanse". Dersom du gjør du feil teller dette som fotfeil og "dømmes/straffes" som en fotfeil.

Spilleren har ikke spilt ferdig hullet før den har puttet og disken faktisk ligger oppe i kurven. Dvs. selv om disken ligger rett under eller oppå kurven, så må disken legges opp i kurven. Det er heller ikke lov å be andre om å gjøre dette.

Føring av score
Alle på gruppen skal føre score i løpet av runden, og en deler hullen mellom seg og fører i den rekkefølga som er gitt i gruppeinndelingen. Dersm det ikke blir like mange hull å føre per spiller, så er det vanlig kutyme at de første fører flere enn de som fører sist. Om alle spillerne er enige, så kan en person føre scoren på hele runden.

Etter et hull er ferdigspilt så går en til tee for neste hull før en fører score, slik at en ikke er i veien for grupper som kommer bak.
Den som før scoren spør hver enkelt person om hva de fikk og denne svarer med totalscore for hullet, og den som skriver scoren svarer høyt med hva den skriver, slik at man kan være sikker på at den som fører oppfattet hva en sa. Når man fører score på en selv, skal man si sin egen score tydelig slik at alle hører. 

Eventuelle straffekast (f.eks. for å kastet i ob, misset en mando eller "skikkelige" straffekast for regelbrudd) SKAL markeres sammen med scoren. Dette gjøres ofte med en sirkel rundt tallet, ett kryss eller på annen måte.

Eventuelle advarsler som gis under runden SKAL også noteres på scorekortet.


Rekkefølge på tee
Etter første hull er det den som fekk best score på sist hull som kaster først. Dersom det er flere med samme score, så er det rekkefølgen på det siste spilte hullet som bestemmer, og så hullet før det igjen dersom det fortsatt er likt (osv.).


Treningskast
Fra det at at 2-minutters signalet går eller from. gruppens spillestart ved golfstart og helt til scorekorten er levert inn, er det ikke lov å kaste andre kast enn det som inngår i "det vanlige spillet". Alle kast utenom dette regnes som treningskast, med unntak av kast på opptil 5 meter som er i retning bag eller en spiller.  "Målet" med kaste må da være å retunere disken til bag/spiller.

For hvert treningskast som gjøres under runden skal spilleren ilegges et straffekast.


OB (Out-of-bounds)

Dersom disken blir liggende i et område som er definert som OB, så har den "gått OB" (i motsetning til å være "god"). Du pådrar deg da et straffekast og har 3 valg (disse kan være begrenset i ulike turneringer):

  • kaste fra det punktet der disken fløy inn i OB
  • kaste fra det stedet du sist kastet fra
  • kaste fra en drop zone som er definert for det OB området


Disken må være helt i OB for å ha gått OB. Det holder at en minimal del av disken ikke er OB for at den skal være god.

Linjen som definerer OB er alltid endel av OB. Dersom feks. et gjerde er definert som OB-linje og disken lener seg på dette fra utsiden slik at en liten del av disken stikker gjennom og inn på godt område, så er den fortsatt OB.

Det er alltid lov å flytte disken opptil en meter ut fra ob-linjen, selv om dette betyr at den flyttes nærmere kurven. Dette gjelder også når disken skal markeres etter et OB-kast.

Spilleren har ikke lov til å stå helt eller delvis i OB når den kaster.


Mando
Mando (mandatory) er noe som man må kaste på en gitt side av (til venstre, høyre, under, over, eller en kombinasjon av disse). Normalt er det markert en mandolinje som viser når disken har passert på feil side. Dersom mandolinjen ikke er markert må det dras en "tenkt linje" som blir 90 grader i forhold til en linje fra tee til mandopunktet.

Dersom spilleren kaster på feil side av mandoen, og disken blir liggende, så har man "bommet på mandoen". Neste kast blir da fra en tilhørende "drop zone" alt. fra der spilleren kastet sist om det ikke finnes en drop zone. Spillerne får også et straffekast.


OB og Mandofeil i samme kast
Om spilleren i samme kast både bommer på mando og blir liggende i OB, så er det det som skjedde først som gjelder.
Dvs. at om disken gikk inn i OB før den passerte mandolinjen på feil side, så skal den spilles som om det var OB. Om den bommet på mando først for så å gå OB, så spilles det som mandofeil.


Lost disk
Om en spiller ikke finner disken sin etter et kast, er hele gruppen forpliktet til å være med å leite. Om en spiller ikke vil bli med å leite skal denne få et straffekast.

Fra og med at alle er med å leiter har en 3 minutter på å finne disken. Dersom man ikke finner disken innen 3 minutt erklæres denne død (dette skal seis tydelig). Da må spilleren gå tilbake til (ca.) der han/hun kastet sist, for så å kaste på nytt. Dette medfører et straffekast, i tillegg til at kastet som medførte "lost disk" forsvant også teller. 

Dersom disken blir funnet etter at den er eklært "lost disk", så forblir denne lost. Spilleren må fortsatt gå tilbake og kaste på nytt med et straffekast.


Optional rethrow
Spilleren har ALLTID lov til å sei at den vil kaste på nytt fra der den sist kastet fra, noe som medfører et straffekast. 


Sportsånd / Courtesy

Det finnes flere ting som kommer under betegnelsen 'sportsånd':

  • å forstyrre andre når de skal kaste eller forberede seg på det. Dette inkluderer å snakke, lage andre lyder, gjøre bevegelser som distraherer, etc.
  • nekte å flytte seg eller sitt utstyr når andre spillere ber om dette
  • rope/banne
  • sparke utstyr etc
  • plage andre spillere, dommere, tilskuere eller andre ved feks navnkalling, rasisme, etc.
  • skade banen (knekke greiner etc.)
  • nekte å føre score eller med vilje føre feilaktig score
  • nekte å være med å leite etter mulig lost disk
  • forsøple (inkl kaste sigarettstumper eller snus på bakken dersom tobakk er lov)
  • I NC og NM: å røyke (inkl det å bruke snus)
  • å røyke på en slik måte at der forstyrrer andre (gjelder turneringer det er lov å røyke). Generellt så skal en spørre gruppen om tilatelse, selv om det er lov å røyke under en turnering.
  • nyte andre rusmiddel (dette regnes som en alvorlig overtredelse, se nedenfor)
  • på annen måte vær "plagsom"/usportslig


Alle spillere (og officials) kan "calle" slike feil, dette selv om spilleren ikke er på din gruppe.
Ved første feil skal det gis en advarsel som noteres på scorekortet. For alle seinere feil skal det gis et straffekast, uansett hva som er årsaken til dette.

I alvorlige tilfeller (f.eks. ødelegge banen) kan det gis direkte straffekast og/eller diskvalifikasjon.
Om dette skjer (og det ikke er noen official/dommer lett tilgjengelig) så noteres det på scorekortet og gruppen oppsøker TD/offical etter runden, men før scorekort leveres. Denne bestemmer da hva som skal være rett straff.


Tvil og uenighet
Om gruppen er enig om en regel men i tvil om en situasjon skal "dømmes" eller ikke, skal tvilen alltid komme spilleren til gode.

Er det uenighet om en regel eller avgjørelse kan(/skal) det spilles to (eller flere) parallelle 'løp' på det hullet. Score fra alle 'løp' noteres på scorekortet, og gruppen oppsøker td/official så snart det er praktisk mulig (normalt etter runden, men før scorekort leveres). Denne tar da en avgjørelse om hva som er korrekt.


Midlertidig kast (Provisional)
I tilfeller det er tvil om en spiller kan ha gjort et kast som feks medfører at han/hun må gå tilbake og kaste på nytt fra samme sted, kan kasteren kaste et midlertidig kast for å spare tid.  Dette kan være at feks spilleren muligens har kastet OB eller har mando feil, men dette ikke er mulig å se fra der en kastet. For å spare tid i forhold til å gå fram og sjekke, for å så gå tilbake og kaste på nytt, så kaster man et midlertidig kast. Gruppen må tydelig varsles om at kastet er midlertidig.

Når gruppen kommer fram til den aktuelle disken, så ser man om denne medfører at man skulle ha gått tilbake eller ikke. Dersom spilleren skulle ha gått tilbake (feks at disken er i OB), så spilles det videre på den midlertidige disken og man teller da både selve kastet og ett straffekast for OB. Dersom den første disken var god, så ignoreres det midlertidige kastet helt og man spiller videre på den første disken.

Det er mulig å velge/måtte kaste flere midlertidige kast etter hverandre.


Etter runden
Når runden er over er hver enkelt spiller ansvarlig for å rekne sammen totalscoren sin for runden. Spilleren MÅ skrive totalt antall kast (inkludert straffe/tilleggskast) på scorekortet, og signere scorekortet.

Spilleren blir ilagt 2 straffekast for å føre feil totalsum på sitt scorekort, og den tellende rundescoren blir således den korrekte scoren i tillegg til to straffekast. Det samme gjelder om du unnlater å skrive totalscore eller signere scorekortet.

Spilleren skal ikke summere totalen av flere runder selv om det kan være plass for det på scorekortet.

Den som var ansvarlig for å hente scorekort er også ansvarlig for å levere disse etter runden. Dette skal skje så snart som praktisk mulig, og seinest innen 30 minutter. Dersom scorekorten blir levert for seint vil det medføre at ALLE på gruppen får 2 straffekast lagt til på runden sin.

 

Trekke seg fra turnering

Om man må trekke seg fra turnering må man varsle td eller få noen andre til å gjøre dette dersom det ikke er mulig for deg sjølv.  Dette gjelder både før turnering,under runder eller mellom runder.